BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

ahlan wasahlan

Thursday, December 30, 2010

~Untukmu dan Untukku~


Selamat kembali di dunia blog.
Mungkin dengan kehadiran tulisan ini akan menyakitkan para pembaca.Ingatlah sahabat-sahabatku yang dicintai kerana Allah,saya menulis ini bukanlah utk menyalahkan mana-mana pihak sama ada lelaki atau perempuan…ttpi ia hanyalah sekadar tanda sayang saya kepada kalian dan juga peringatan buat diri yang hina ini.
Pada mulanya amat berat utk saya menyatakan perasaan dan persoalan yg sudah lama tersimpan di hati ini.Alhamdulillah,Allah memberi kesempatan utk saya mencoretkn sstu di sini.
Persoalan yang selalu bermain di fikiran saya ialah…. 
kenapa ada golongan yg berkeinginan utk ber’couple’?  
Maaf sekali lagi,inilah yg sering berlegar2 di fikiran saya.Mungkin ada juga yg tertnya2 knp saya seringkali menulis tentang isu ini,Kerana isu ini bagi saya, isu yang sgt besar yang boleh melemahkan umat Islam dalam perjuangan Islam dan melambatkan dakwah.

Saya akui bhwa perasaan saling mnyukai antara lelaki dan perempuan itu adalah satu fitrah.Tidak pernah saya nafikan perkara itu.Tetapi ada golongan yang mendakwa org yg anti-couple ini adalah melanggar fitrah.Tanggapan itu salah sama sekali.Fitrah itu boleh bertukar menjadi fitnah apabila disalahgunakan.Cthnya menggunakan alasan fitrah ini sebagai menghalalkan hubungan sebelum perkahwinan yang sah.


‘Awak pernah alami ke perasaan suka kat lelaki ni?Awak tak rase apa yang kami rase.Jangan pandai cakap je’

Inilah soalan yang sering disoal oleh psgn yang bercouple kepada saya apabila saya cuba menasihati.Saya tidak ingin melihat sahabat2 saya hanyut dengan pekara  yg lagho ini.Mungkin cara saya agak kasar kerana saya tidak pandai cara  berlemah lembut utk menegur perbuatan mereka menyebabkan shbt2 jauh hati dgn saya apabila dinasihati.Tetapi,saya betul2 sayangkan sahabat2 dan tidak mahu melihat kalian terus melakukan pkr ini.
Secara jujurnya,mmg saya tidak pernah alami pglaman bercouple tetapi itu tak bermakna saya tidak pernah menyukai lelaki ajnabi.Dan tidak bermkna juga saya tidak tahu ttg perkara ini.Cukuplah pengalamn sahabt2 saya mengajar saya ttg pkr ini.Penat melayan nafsu….
Perasaan suka kepada kaum berlainan jenis ini memang tidak dpt dielakkan krn ia fitrah ttpi bukankah ada cara utk kita mengawalnya supaya tidak terus hanyut dgn mainan syaitan yg sentiasa mencari ruang utk sesatkan kita.Kita perlu blajar cara utk manage bisikan hati.Saya tidak suruh antum melawan tetapi kitaa perlu mengawal perasaan ini.Saya masih ingt pesanan mas‘ulah saya di matrikulasi dahulu.
‘Allah akan tarik nikmat saling mempercayai antara psgn suami dan isteri jika menjalinkan hubungan yang tidak sah sblum berkahwin.(bercouple).’
Ayat itulah yang memberikan impak dan motivasi yang besar dlm diri.

Kalau x couple mcmne nak kahwin?Itu salah satu usaha…Salah ke?

Sebelum tu saya nk tnya,percaya x pd jodoh yg Allah ttpkan pd kita?klu kita betul2 yakin,knp b’lkunya pkr ni?Kita berkahwin dgn seseorg bukn disebbkn kita jatuh cinta atau saling mnyukai ttpi kerana dia jodoh kita yg ditetpkn sjk azali.Tidak mustahil org yg pling kita benci itu jodoh kita.
Usaha?Adakah sunnatullah itu menepati syariatullah?Usaha yg dibuat mestilah mnepati syariatullah.Di mana letaknya keberkatan jika kita mlggr syariat Allah?Untuk membuat sesuatu perkara,kita mesti tanya diri kita,adakah Allah redha dengan apa yg aku buat?
Jika sudah tiba masanya,gunalah cara yg mnepati syara’ agar lebih terpelihara hubungan rumahtangga kelak.Gunalah org perantaraan ataupun terus berjumpa wali perempuan tersebut agar lebih terjaga.

Bagaimana cara untuk kita lupakan seseorang yang kita suka?Suka kerana nafsu.

Ini adalah tips yang pernah diajar oleh kakak saya.
1)      Mengadu pada Allah.Minta Allah beri petunjuk kepada kita.Ya Allah,jika dia bukan jodohku,kau jauhkanlah dia drpku dan andaikata dia adalah jodohku,kau permudahkan urusan kami dalam mencari redhaMu dan pertemukan kami dalam keadaan yang Kau berkati.
2)      Ghaddul Basor(Tundukkan pandangan).Dengan cara ini,hati kita akan mudah lupa dgn insan yang kita suka.Biasanya,kita akan teringt2 kepadanya kerana kita selalu melihatnya.Apabila sudah berjauhan dan tidak berhubung,barulah kita mudah lupakannya.Betul x??????



Khas utk Muslimin Ansorullah,
 Saya nak tanya antum,Kenapa kalau muslimat tak beri layanan yang baik,atau bercakap kasar terus dilabel susah nak bekerjasama???Adakah utk bekerjasama dalam urusan penting dgn antum  perlu melemah lembutkan suara,bersenda gurau,memberikan senyuman...baru sesuatu kerja tu berjln lancar???Bukankah antum tahu,wanita ini adalah fitnah yang paling besar di akhir zaman?Wanita dilarang melemah lembutkan suara dihadapan lelaki ajnabi bahkan memberikan senyuman yang tidak perlu sehingga melemahkan iman kalian??Sepatutnya antum bersyukur bukannnya mengutuk kerana kami mahu menyelamatkan antum daripada fitnah ini.Sedarlah muslimin sekalian,kami tidak mahu menjadi fitnah akhir zaman yang disabdakan Nabi Muhammad.

Kenapa susah sgt antum nak tundukkan pandangan???

‘Pandangan pertama adalah rezeki dan pandangan seterusnya adalah dosa.’Kenyataan ini disalah ertikan oleh sebahgian drp antum.Ada yang memandang wanita sampai tidak berkelip kerana katanya adalah rezeki.Dan andaikata berkelip,dan memandang semula adalah dosa.Bukan itu maksudnya.Jika antum terpandang wanita ajnabi,antum mestilah mengalihkan pandangan secepat mungkin agar tidak mendatangkan penyakit hati. Bab tundukkan pandangan ini Allah berfirman dalam Surah An-Nur ayat 30:
‘Katakanlah kpd laki-laki yg beriman agar mereka mnjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya……..’
Allah menyebut nama lelaki dahulu di dalam bab menundukkan pandangan sebelum wanita.Betapa pentingnya ghaddul basor ini dalam menjaga hati supaya tidak dikotori dgn maksiat hati sehingga menjejaskan kekhusyuk kita ketika solat dan ibadah lain.Sama-sama bermujahadah dalam menjaga hati.

Khas buat Muslimat sayap kiri perjuangan Islam,

Wahai muslimat yang saya sayangi sekalian.Ketahuilah bahawa antunna adalah pendorong semangat kepada muslimin utk berjuang.Janganlah dikau menjadi pelemah kepada kaum muslimin dalam meneruskan perjuangan menuju syahid di jalan Allah.Wanita adalah fitnah yang besar di akhir zaman ini.Janganlah kita termasuk dalam fitnah ini.Nauzubillah..
Mengapa antunna seringkali ingin melemahkan iman muslimin ansorullah.Dengan pakaian yang mencolok mata,suara yang memukau mereka…Kenapa??Tidakkah antunna sayangkan mereka,Jika antunna sygkan mereka,peliharalah auratmu.Pakailah pakaian yang menutup seluruh tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan.Jika memakai purdah,itu adalah yang terbaik agar lebih terjaga.Kenapa antunna memakai pakaian tetapi seolah-olah bertelanjang??Tudung yg jarang,singkat(atas dada),pakaian yang jarang sehingga menampakkan warna kulit,seluar yang ketat sehingga menampakkan susuk kaki dan seolah-olah menyerupai pakaian lelaki.Kadang-kadang yang memakai tudung labuh pun,mereka tidak cakna dengan kejarangan tudung sehingga leher boleh kelihatan oleh lelaki ajnabi.Tidak takutkah antunna dengan azab Allah di akhirat kelak??Usahlah memandang remeh akan hal ini.
Kenapa apabila antunna berurusan dgn muslimin,antunna bersikap lemah gemalai tetapi tidak dengan muslimat lain?Kenapa??untuk dilihat baik oleh muslimin dan melemahkan iman mereka??Apabila muslimin buat kesalahan,mudah shj dimaafkan,tetapi….kalau muslimat lain buat kesalahan..susah nak maafkan.Kalau sakit atau susah,bukan muslimin pun yang tolong,muslimat juga yang tolong…Sedarlah………………

Setakat ini sahajalah yang mampu saya coretkan..Sama-samalah kita perbetulkan perkara yang salah.Allah Maha Penerima Taubat hamba2nya.Asif jiddan atas luahan ini..

P/s:Dalam 3 hari lagi,sesi pembelajaran akan bermula..Terpaksa berdepan dgn ramai org…Jadi,hati ini perlu dijaga sebaik mungkin agar tidak tercemar.Permudahkan Ya Allah…

Tuesday, November 30, 2010

~My beloved......~

Assalamualaikum shbt n sahabiyah sekalian..Asif jiddan kerana hmpir 2 minggu saya membiarkan blog ini 'bersawang'...Terkesan dgn perkongsian di blog  Hilal Asyraf  yg bertajuk Blogger=Dai'e.Antara isinya ialah supaya konsisten dalam meng'update' blog.Terkena pada diri saya sbb mmg dah lama tidak mencoretkan sesuatu di dalam blog ini.Maklumlah, mood pun ber'cuti' apabila dalam musim cuti ni.
Alhamdulillah,akhirnya Allah Ya Baari' menggerakkan juga tangan ini utk menulis sstu utk dikongsi bersama shbt2.
Dalam beberapa minggu berada di rumah,bermacam2 pkr telah berlaku..Hanya Allah yg tahu betapa seronoknya berada di rumah.Makan masakan umi,main ngn sepupu dari Klang,main ngn kucing.
Sebut je pasal kucing ,mmg byk cerita psl kucing ksyngn ayah ni.Kucing yang kami bela ni mmg sgt disayangi ayah.Ayah lah yg mula2 merawat ia masa ia mula2 dtg kat umah.Tiap2 hari ayah akan sapu minyak kayu kapur pd luka kucing.Ayah panggil kucing ni adik.Kami adik-beradik mmg xreti nk pegang kucing kecuali adik lelaki saya.Kesian dy sbb xpernah dibelai..bukan geli tp,xbiasa nak pegang.Takut dicakar.

 1.Oktober 2010

'Assalamualaikum,adik bongsu dah beranak.' kata ayah sebaik shj saya menjawb panggilan telefon.
'Ha???Saya terkejut..Adik bongsu??Siapa??
Ohh....kucing ke??/Dah beranak eh..Anak berapa ekor ,ayah??
'A'ah kucing dah beranak.4 ekor anak.
..........................................................................................................................

Lama jugaklah xbalik kat rumah.Masa balik rumah.Ayah dah buat sangkar utk kucing2nya sbb ummi dah bising.Anak-anak kucing tu berak kat atas karpet...ish2..kesian ummi kne bersihkan karpet n hlamn rumah..
Ingt anak2 kucing ni dah insaf xnk berak kat ats karpet.Rupa-rupanya,3 hari lps,anak kucing yg warna hitam putih berak kat atas karpet buat kali kedua.Yang lagi menggeramkan,anak kucing ni berak kat atas kasut saya.Memang nak kne anak kucing ni.
Saya dan 2 org sepupu saya membasuh karpet n halaman rumah..Mmg saya membebel kat anak kucing tu.


Semangat sepupuku membersihkan karpet...
Teruskan usaha...



Anak kucing selepas kene marah....Kesiannya..
Marajuk agaknya..hehe


'Kucing ni macam kite jgk kan??Kalau kne marah dy diam je...'kata sepupu saya.

Kesian lah pulak kat anak kucing tu...


Kesejukan.
Dibersihkan selepas bergelumang dgn najis.



Ibunya hanya memerhatikan 
gelagat kami 'mengerjakan' anak2nya..



Dikurung di dalam sgkar...Tinggal 2 ekor je.Yg 2 ekor lagi dah hilang.
Duduk diam2 dalam ni..Lain kali jgn berak merata2...


Cubaan 'meloloskan' diri...yg tidak berjaya


Sbnarnya,kucing2 ni mmg menghiburkan hati kami sekeluarga.Kucing2 ni mengajar kita erti tanggungjawab.Byk ibrah yg kita dapat dari seekor kucing.Yang saya sgt terharu apabila mase umi bagi makanan kat ibu kucing tu,dy macam xselera makan..mundar-mandir.Ayah saya ckp kucing tu teringtkan anak2nya yg ada dalam sgkar.Memang pun,dy terus menghala ke sgkar mencari anak2nya.Kucing pun sayangkan anaknya.Inikan pula manusia yg sanggup membuang dan membunuh anaknya.Na'uzubillah.
Saya banyak belajar tentang dunia kucing ni dgn shbt di sekoah menengah dlu,Syuhaida.Memang dy sgt sygkan kucing sehinggakan derapan kaki dy pun kucing boleh cam walaupun xnmpak muka dy lagi.Subhanallah...
Ayah ckp kne sayang kucing sbb kucing ni binatang kesayangan Rasulullah.
Kucing pun binatang kesayangn shbt yg byk menghafal n meriwytkan hadis iaitu Abu Hurairah.Beliau digelar Abu Hurairah oleh nabi kerana sifatnya yg sgt cintakan kucing.

Ha...masih belum terlambat utk saya ucapkan sanah helwah ya akhi zaki ,my brother in-law yg disambut pada 30 November 2010.


Kek hari lahir abang zaki yg ke 28..


p/s: Selamat hari kelahiran bagi anak-anak kucingku yg ke 2 bulan...pada 1 Disember 2010.

Thursday, November 11, 2010

~Rindu Menjadi Tetamu Ilahi~

Alhamdulillah...'ala kulli hal..Lega sedikit selepas tiga paper dah lepas.Tinggal satu paper lagi utk teruskan perjuangan di Dewan Sri Budiman..Walau apa pun,saya berasa cukup bertuah kerana masih diberikan kesihatan yang baik sepanjang menjalani exam.Tanpa kite sedari,hari ni dah masuk 6 zulhijjah 1431.Tinggal beberapa hari lagi untuk jemaah2 haji wukuf di Arafah dan umat Islam di seluruh dunia menyambut Hari Raya Korban.Sudah pasti sambutan Hari Raya Korban lebih meriah di Mekah dengan jutaan umat Islam berkunjung ke sana dengan niat yang satu iaitu menunaikan haji dan umrah kerana Allah.Tatkala memandang gambar masjidil haram..masih segar di ingatan binaan yang dibina Nabi Ibrahim dan anaknya,Ismail walaupun sudah 2 tahun kenangan itu berlalu.Alhamdulillah,saya diberi kesempatan oleh Allah utk mengerjakan umrah di Mekah semasa di tingkatan lima.Saya nak berkongsi cerita dengan pembaca2 betapa gembiranya saya kerana menjadi pilihan Allah utk menunaikan umrah di sana.Cerita ini buknlah utk membangga diri dan jauh sekali riak.Harap dijauhkan perasaan ini Ya Allah.Cuma,saya ingin berkongsi   tentang kekuasaan Allah kpd sahabat2.Inilah pengalaman yang paling manis yang tidak akan saya lupakan sampai bila2.
Pada bulan April tahun 2008,saya bersama umi,ayah n adik-beradik yang lain berangkat ke Mekah utk mengerjakan umrah dgn menaiki Srilankan Airlines.(murah ckit)...Yang seronoknya,kami transit di Sri lanka dlu beberapa jam sebelum tiba di Jeddah.Sempatlah saya menikmati keindahan alam di Sri Lanka.
Sebenarnya,bukan mudah utk saya sampai di Mekah ni.Saya terpaksa berhadapan dgn pengetua nak mintak keizinan pergi sebab mase tu bukan cuti sekolah.Pengetua saya ni...dia xberani nak benarkan...cuma dy bagi hint lah supaya saya teruskan niat utk ke sana.Saya ingat apa yang ayah saya cakap sebelum kami berangkat ke sana,'Nak pergi Mekah jadi tetamu Allah ni bukan senang2...Kne banyk  buat solat hajat.solat taubat..Ada je yg dah tempah tiket...tp,last2 xdpt pergi.Yg kaya pun belum tentu boleh dtg.Masa tu,ada lah juge rase takot.Takut xdpat jadi tetamu Allah.
Masa kami smpai kat Jeddah dalam waktu Maghrib,Pakcik saya(adik umi) n keluarganya  yg menetap kat sne dtg jemput.Lps tu,kami bertolak ke Madinah dlu.Smpai kt Madinah dah nak Subuh.Lama betul perjalanan.Klu sekarg naik kereta dah rse jauh....Nabi Muhammad dan Abu Bakar ,shbt2 Nabi yg lain berhijrah ke Madinah dri Mekah lagi lah jauh dgn hnya menaiki unta...Masyaallah,hebat pengorbanan umat Islam dahulu.

Subuh Pertama Di Masjid Nabawi Madinah


Masjid Nabawi dimana terletaknya jasad Nabi Muhammad
Dibawh kubah hijau terletaknya makam Nabi Muhammad

Pergi ke masjid jalan kaki je dari hotel.xterasa jauh pun.Rase seronok sgt. xsbr2 nak tgok Masjid Nabawi yang didalmnya ada jasad kekasih Allah.Kami tiba lambat ckit kat masjid.Baru je lps azan.Masjid dah penuh.Terpaksalah saya solat subuh diluar masjid.Betul2 depan pintu.Saya solat sebelah sorang makcik.Muka arab lah.Xpasti negara mane.Time dah rakaat kedua mse bacaan al-fatihah,tiba2 beg kat depan makcik ni jatuh..lps tu dy duduk ambil beg tu dan ltk kat tmpat asal dpn dy.Mmg xkhusyuk lah saya solat.Saya terkejut jgak.Tapi,alhamdulillah..umi saya pernah cerita, kat sana macam2 mazhab yang ada.jadi,xpayah peliklah klu tgok keadaan mcm tu.Lps habis solat,kami pergi jln2 sekitar masjid.Ingat nak pergi lawat makam Nabi,tapi..muslimat hanya dibenarkan masuk slps Zohor.Nak ke perkuburan Baqi' pun xboleh msuk...cuma dapat tgok dari luar je..Rase mcm xpercaya dah berada di Madinah di hadapan Masjid yang dibina Nabi Muhammad.Macam2 jenis manusia dari seluruh pelosok dunia dapat saya lihat.Mereka mmg bersungguh2 dalam beribadat pada Allah.Air mata mereka berjurai2 jatuh semasa berzikir..Subhanallah kagum saya melihat kesungguhan mereka.Lps Zohor,terus kami bergegas ke pintu masuk ke Makam Rasulullah.Walaupun dh cepat...rupa2nya ribuan org dah memenuhi ruang tersebut.
Selama 3 hari di Madinah,banyak kenangan yang xdpt dilupakan.Saat melawat tmpat berlakunya perang Uhud(Bukit Uhud),Makam para syuhada' Uhud,Masjid Qiblatain,Masjid Quba',kebun kurma akan sentiasa diingatan....
Betullah apa yang saya dgr sblum ni,orang Madinah ni ramah2.Masa mula2 berjalan depan kedai mereka..dgr mereka cakap Melayu sebaik shj melihat kami.(taktik menarik pelanggan).'Selamat datang..Malaysia Boleh...Malaysia bagus'...itulah ayat yg biasa diungkapkan mereka.Kami sempat solat jumaat di sana sblum bertolak ke Mekah.Ya Allah..Allah shj yg tahu betapa sedihnya hati nak meninggalkan bumi barakah tu.Terfikir juga..knpa saya rse sayu yg pelik...maybe disebabkan ada jasad Rasulullah di bumi Madinah ni.
Selamat tinggal Madinah.Semoga ini bukan kali terakhir aku ke sini...

Masjidil Haram yang dinanti-nantikan



Masjidil Haram...masa ni aktiviti meluaskan kawasan masjid dijlnkn
Seperti yg antum lihat pd permandangan di belakang Baitullah



Kali pertama menjejakkan kaki di dalam Masjidil Haram....Allah shj yang tahu debaran hati ini.Tak sbar2 nak tgok kiblat umat Islam..Masuk je di pintu masjid (dah xingt pintu no brapa)..melangkah je beberapa langkah ke hadapan...terus saya nmpk kaabah.Alhamdulillah...dapat nmpak dgn jelas.Masa tu b'jlnn ngn ayah ke sana.
'Nmpak x kaabah'.Ayah menyoal.
'Nampak......
Terus ayah bwa saya utk tawaf bermula di hajarul aswad.Memang kekok mase mula2 tawaf sbb tkot bahu kiri tidak melurus ke dinding kaabah.Lepas shj habis tawaf,ayah suruh solat sunat di hadapan multazam.(antara hajar aswad dan pintu kaabah).Dengan kuasa Allah,air mata yang selama ni susah sgt nk keluar..akhirnya tumpah jua di hadapan Multazam.Saya yakin semua yang pergi dan berada di hadapan multazam jarang tidak menangis.Sebaik shj solat,saya menuju ke luar masjid yang terletaknya Bukit Safa n Marwah utk lngkapkan rukun umrah dgn melakukan sa'ie sbnyk 7 kali dan bercukur/memotong sedikit rambut.

Sahabat2 saya selalu bertanya...ada x peristiwa pelik berlaku kat sne.Biasanya sape2 yang g  Mekah ni mesti ada peristiwa pelik yang berlaku...
Hmmmm......bermacam2 keajaiban Allah saya dapat lihat di sana.Memang kata2 yang diucapkan mestilah hati2...Sebenarnya,bukan di sana shj,di setiap kwsn Bumi Allah ini kite mesti jaga tutur kata.Cuma,di sana..Allah bagi balasan dgn cepat.
Masa pergi solat subuh dgn ayah,saya ltklah selipar di tmpat rak kasut dlm msjid...Masa tu terdetiklah dalam hati..'Takotlah  hilang slipar ni..
Memang hilang betul selipar tu.Lps je solat Subuh...nak g ambil selipar,mmg dah lesap.Terpaksalah ayah saya berkaki ayam ke hotel sbb bagi anknya memakai seliparnya.
Pengajaran dari cerita ini ialah....kita mesti yakin dgn sebenar2 yakin dgn Allah taala dan tawakkal padaNya.Allah pasti menjaga hak kite jika kita yakin.
Saya berkesempatan menziarahi Padang Arafah...(sempt naik unta kat situ),Gua thur(hanya lihat dari bawah),dan mcm2 tmpat lagi.Terdetik di hati..'Inilah tempat yang Rasulullah pijak dahulu..dan sekarang aku dpt menjejakkan kaki di tmpat ini..

Sebenarnya byk lagi yg ingin dikongsi..Tp,xpelah..dah byk sgt menulis.Tkot2 xlarat org nak baca.Pengalaman berada 2 minggu di sna tidak akan saya lupakan.Semoga ini buknlah terakhir buat diri ini menjejakkan kaki di sana.

Ayah,umi, 2 org adik dan 2 org kakakku, bergambar di pantai sebelum 
pulang ke Malaysia,
(yang knk2 kecil baju putih tu sepupuku yang duk Mekah)
baby comel tu anak shbat pakcik di Mekah,
yang prmpuan baju biru tu anak kwn ayah
saya dan adik lelaki xde dlm gmbar ni..hehe





Semasa di Jabal Rahmah(tempat pertemuan 
Nabi Adam dan Hawa) selepas dicampakkan ke bumi

Ya Allah...hambaMu ini rindu beribadat di sana......Ameen.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

Saturday, October 30, 2010

~Imtihan~

Assalamualaikum....shbt2 sekalian.
Tanggal 1 November 2010,bermulalah perjuangan pelajar IPG menghadapi  kertas exam.Studi x studi,pantang jumpa laptop psti facebook dan blog akan dijenguk dlu.Rasanya lebih byk di hdpn laptop berbnding buku.
Maybe selepas ini blog ni akan diupdate dalam jgka masa yg lama.Maybe selepas selesai imtihan terakhir pd 15 November 2010.
Hati berasa cukup gembira tatkala kakak yg kini menuntut di Mesir menelefon setelah sekian lama tidak menelefon.Banyak cerita yg dikongsi.Adikmu ini sentiasa mendoakan dirimu sentiasa sabar di bumi kinanah sana.
Tahniah juga kpd team bola sepak klntn (negeri kelahiran) yg berjaya mengalahkan negeri kelahiran abg ipar.Sempat tgok sekejap shj perlwnn semalam.Apa-apa pun kejayaan antum membanggakan rakyat negeri klntan dan Menteri Besar,Tok Guru Nik Abdul Aziz.
Ok lah,rasa dah byk melalut...Wa akhiran,saya ingin memohon maaf ats segala kesalahn yg dilakukan smada yg segaja @ tidak.Daoakn kejayaan saya dlm imtihan....

Saturday, October 23, 2010

~Sekadar Ingatan pada Sahabat2 dan Diri~

Salam 1 perjuangan.....
Hampir 2 minggu saya tidak meng'update' blog ini.Rasa cemburu sgt dgn shbt2 yg ada kesempatan utk meng'update' blog.Dalam minggu ni,banyak perkara yg berlaku.Ada yang manis dan ada juga yg pahit..Alhamdulillah masih diberikan kekuatan oleh Allah utk menghadapi sgla mehnah.
Sebenarnya,xthu nak tulis apa...
oklah,saya akan brkongi sedikit ilmu.Sejak akhir-akhir ni,banyak berita yg saya dapat drpd shbt2 yg mereka dirisik oleh seseorg...Saya hanya menjadi pendengar dan ada lah sikit2 memberikan nasihat dan pendapat.Tidak pernah ada pengalaman,,jadi xthu nk nasihat apa.Dalam pemerhatian saya,dalam usia sebeginilah org selalu cerita psl kahwin.Tapi yg peliknya,ada sesetengah org berpendapat bhwa klu cerita psl kahwin dalam usia begini macam 'gatal'....Bagi saya x pun.Sebenarnya yang 'gatal' tu org yg 'COUPLE'..bkn org yg belajar ilmu perkahwinan atau yg cerita psl baitul muslim..

Pernah suatu ketika, seorang shbat saya menceritakan perasaan dia pada seseorang.
'Saya rasa lain dah skrg.Dlu,masa saya sekolah agama xdelah rasa mcm ni.Xthulah nak hadapi mcmne.'luah sahabat saya ini.
Rasa mcmne???
Semua kawan2 saya ada couple.So,saya pun rase mcm nak couple...
Beristighfar panjang saya mendengarnya.Terkedu sebentar sbb dulu dialah antara shbt yg pling membenci couple.
'Jangan mcm ni...Allah sedg menguji awk tu.awk insan terpilih utk diuji.Biarlah ujian ni menjadi penguat kpd kite bukan menjadi pelemah kpd kita.Tak de faedah apa2 pun klu awk couple'.Saya cuba menasihatinya.
'Tak thu lah....rase diri xcukup kuat sbb org sekeliling semua mcm tu.'
'Awk kne ingt...jodoh tu Allah adh tetapkan.Klu awk couple sblum kahwin,seolah-olah awk xyakin dgn jodoh dari Allah.Awk nk ke, psgn awk tu org yg p'nh couple ngn org lain??Mesti xnk kan??Sabar...masanya akan smpai.Tumpukan pada study dlu.Itu antara tanggungjawab kita sbg anak dan muslim.Nanti klu awk msuk universiti,ramai lagi org yg akan awk jumpa.
'Insyaallah,saya akan cuba...'

Cerita ni pula berlaku pada seorang lagi sahabat...
'Aisyah,hari tu ada sorang kwn lelaki saya dy ckp nak 'ikat' ngan saya sblum dy pergi overseas'
'Ikat????'Saya berpura2 bertanya.
'A'ah..ikat.
'Ikat mcmne tu???Bukan bertunang kan???
'Bukan....mcm nak chop lah'..
'Tak payahlah...alasan je tu.Sama mcm couple lah tu.Cuma lain ejaan je.Macm nak menghalalkan cara je.Guna perkataan ikat sebab nak nmpak baik sikit padahal sama je.xpayah hiraukan semua tu.
'Ye lah,saya pun rase mcm tu.'
'Sebenarnya,klu mcm tu...boleh timbulkan pnyakit hati..Baik kita jauhkan awal2 sebelum parah.Saya cuba menerangkn.
'Aik..mcm ada pengalaman je'....usik shbt saya.
'Perkara ni biasa berlaku pada remaja2....penyakit hati ni susah nak elak even kita berurusan dalam kerja2 dakwah.Sebelum parah,lebih baik kita cuba hindarkan sblum jeneral syaitan laknatullah menang..

Tu lah sedikit sbnyak yang saya dapat berkongsi dgn antum.Terima kasih pada shbt2 yg sedia berkongsi masalah.Terasa diri mcm Dr.Cinta pulak wlaupun x'mashi' sgt dlm perkara ni.



Sahabat,jatuh cinta itu perkara biasa,itu tndanya ada keistimewaan pd seseorg,apath lg jatuh cinta ats urusan dkwh,namun kte dikahwinkan dgn seseorg bukn sbb jatuh cinta atau saling menyayangi tetapi krn dy JODOH kte y sudah d tetapkan sejak azali,,,,Boleh jadi org yang paling dibenci itu adalah jodoh kita.Jadi,ingatlah janji Allah,perempuan yg baik utk llki yg baik dan llki yg baik utk perempuan yg baik.

Wednesday, October 6, 2010

~Tarbiyyah dari seorang kanak-kanak ~_^^_

Pertama dan selama-lamanya,marilah kita merafa'kan kesyukuran kepada Allah atas segala nikmat yang telah diberikan kepada kita.Tiada perkataan yg mmpu diucapkan selain kalimah suci Alhamdulillah wa syukurillah padaMu Ya Allah......
Syawal sudah mahu meningglkan kita dan disusuli dgn bulan Zulkaedah pula.Terasa seperti baru sahaja pulang dari rumah.Rupa-rupanya sudah hampir 3 minggu saya berada di selatan tanah air ini bagi meneruskan perjuangan menuntut ilmu.Sebenarnya,tidak tahu bagaimana hendak melahirkan perasaan teruja dan bersyukur pada Allah apabila saya dipertemukan dengan sebuah keluarga yg cukup bahagia hasil proses tarbiyyah Islam.
Keluarga ini mempunyai 2 org cahaya mata yang bagi saya bakal menjadi pejuang Islam pada suatu hari nnti.Anak sulungnya bernama Fathonah yg kini berusia 5 tahun.
Fathonah,seorang kanak-kanak yg istimewa di hati saya tatkala kali pertama mendengar bait-bait ayat yg dikeluarkan dari bibirnya.Makna namanya yg bermaksud bijaksana cukup sesuai dgn dirinya.Sungguh ikhlas dan suci hatinya.Seronok sgt mendengar kata-kata yg keluar dari mulutnya.Kata-katanya itu bnyk memberikan kesan yg mendalam.
Dia sanggup berjaga malam bagi mengikuti abi dan umminya meneruskan perjuangan dalam menyebarkan dakwah.Tidak sedikit pun dia menunjukkan riak wajah yg tidak ceria n letih walaupun terpaksa mengikuti abi n umminya ke program2 agama.Saya sendiri pun tidak secergasnya.Muka cepat je lesu kalau lama-lama sgt ikuti program...Subhanallah....
........................................................
'Fathonah,kat sekolah cikgu ajar Fatonah nyanyi lagu apa?Try nyanyi.Akak nak dengar.'

Al-Amal,Al-Amal,Al-Amalulillah.........

Subhanallah....Terkesima saya mendengarnya.Saya jangkakan dia akan menyanyikan lagu 'twinkle twinkle little star ke apa....Rupa-rupanya,lagu perjuangan..Kanak-kanak seusianya pun dah tahu lagu perjuangan ni.Rasa-rasanya,masa dah besar ni lah baru saya dgr lagu ni.Mana tidaknya,dia belajar di sekolah PASTI yang menerapkan 100% ajaran Islam.Lagi pula,didikan ustaz dan kak yang mantap.

'Akak,klau nak pakai tudung kene tutup dada.Mana boleh xtutup dada.' Fatonah menegur saya selepas melihat tudung saya terselak.

'Oh...ye ke....(sambil betulkan tudung)...Takpelah,perempuan je kat sini.' Saya cukup kagum dengan ketelitiannya walaupun dia belum faham sepenuhnya.Yang dia faham,kalau pakai tudung wajib tutup dada.

'Akak,esok Fathonah nak solat subuh ngan akak-akak ye.Kejut Fatonah tau'...Pesannya sebelum kami tidur.

Pagi esoknya,usai menunaikan solat subuh,saya mengejtkannya utk soolat subuh.Dia bingkas bgun tanpa merengek pun.Selepas,kami bersiap-siap dgn membawa beg ke kereta,dia dtg ke blik kami dan bersalam dgn kami....

Dia hanya mendiamkan diri sahaja selepas melihat kami membawa keluar beg-beg dari bilik.Kak ckp kpd kami yg dia sedih kami dah nk balik.Sepatah perkataan pun tidak keluar dari mulutnya.Hati ni rasa sgt hiba melihat telatahnya...Rasa rindu sgt dgn Fatonah.Insan yang dianugerahkan kecerdikan dan kafahaman tentang Islam sejak dari kecil lagi.Umminya mgtakan,semasa mengandungkannya,dia selalu membaca Al-Quran.

Inilah sedikit sebanyak tarbiyyah yg saya peroleh dri seorg kanak-kanak kecil...Tarbiyyah ibarat jantung yang sentiasa berjalan..Walaupun dalam keadaan sedar atau tidur,jantung tetap berjalan kecuali kita mati.

*Semoga ukhuwah yg terjalin ini mendapat mndpat keberkatan dari Allah.
*Kepada Ustaz Zubair dan Kak Shahamah,semoga terus istiqamah dalam perjuangan....
*Kepada Fathonah dan Muhammad Mus'ab,semoga kalian menjadi waris pejuang gerakan Islam dan ansorullah.....


 Takbir!!!!!!

Friday, September 10, 2010

~Syawal: Antara Adat & Ibadat~

Selamat menyambut lebaran kepada seluruh muslimin & muslimat di seluruh dunia.
Berakhirnya Ramadhan bukan bermakna berakhirnya amalan yang dilakukan seperti tadarus,qiamullail,bersedekah, dsb.Kita bukan hamba kepada Ramadhan tetapi hamba kpd Allah.Jika kita sedar kita adalah hamba Allah,nescaya kita akan istiqamah melakukan amalan kebaikan dan meninggalkan segala laranganNya.

Bagaimana sambutan aidilfitri dikira adat atau ibadat???
Sambutan yg dismbut oleh org yg tidak berpuasa dibulan Ramadhan dikira adat.Sambutan yg penuh dgn pembaziran dan mempunyai unsur2 yg tidak bagus spt bersalaman antara llki n perempuan yg bukan mahram dan maraikannya dgn perkara yg lagho(menonton siaran tv yg melalaikan).
Sambutan syawal mestilah diraikan dgn penuh kesyukuran kpd Allah dgn mengeratkan ikatan silaturrahum.Amalan ziarah menziarahi dikira sbg pahala.

Bagaimana budaya memberi duit raya dari sudut Islam???
Apabila kita menggembirakan orang,perkara ini sgt mulia di sisi Islam.Berilah duit mengikut kemampuan dan niatkan sebagai sedekah.Ibubapa perlu menerapkan kpd anak-anak sejak kecil supaya menerima pemberian org lain dan tidak mengomel jika tidak diberi.

Saya psti antum mesti ingat,negara kita pernah mengadakan sambutan DEEPARAYA,GONG XI RAYA..Adakah perkara ini dibenarkan dalam Islam?
Kita lihat firman Allah dalam Al-Quran,
'Sesungguhnya agama disisi Allah adalah Islam'
Allah telah menegaskan bahawa Islam adalah satu-satunya agama yg diredhai Allah.Mana mungkin kita menggabungkan perayaan ini.Perayaan dalam Islam tidak boleh dikongsi dgn perayaan agama atau kaum lain.Perayaan aidilfitri adalah hak mutlak umat Islam.

Hiasilah Syawal kita dgn puasa sunat 6 hari.Bagaimana mengerjakannnya???
"Sesiapa yang berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan puasa enam hari pada
bulan Syawal, seolah-olah dia berpuasa sepanjang tahun." (Hadis riwayat Muslim).
Pendapat ulama' ttg puasa enam:
1)Mendahulukan puasa sunat dan seterusnya puasa qada'
2)Mendahulukan puasa Qada' dan seterusnya puasa sunat
3)Menggabungkan puasa Qada' dan Puasa sunat

Ibnu Hajar Al-Haitami dalam fatwanya menjelaskan, mengenai orang yang berniat
puasa sunat bersama puasa wajib seperti di atas dengan katanya maksudnya :

"Jika diniatkan keduanya (puasa sunat dan pusat wajib) dia mendapat ganjaran

bagi kedua-duanya atau diniatkan salah satu maka gugur tuntutan yang satu lagi
dan tidak mendapat ganjarannya." (Al-Fatwa Al-Kubra : 2/75).

Akhir sekali,saya ingin mengucapkan salam aidilfitri kepada ahli keluarga sebelah umi di Kelantan,keluarga ayah di Besut,Terengganu serta guru2 dan rakan2 Tabika Kemas Pengkalan TUDM,SK Pengkalan Tentera,SBPI Tun Abdul Razak,Kem PLKN Pinggiran Pelangi.Muadzam Shah,Kolej Matrikulasi Pahang, dan IPG Kampus Tun Hussein Onn dan tidak lupa kepada pembaca2.
Asif jiddan 'ala kulli hal.

Wednesday, September 1, 2010

~Jiwa Merdeka~

Assalamualaikum......
Sedar tidak sedar,negara kita telah menyambut kemerdekaan kali ke 53.Pada masa terdekat ini,kita meraikan Ramadhan,kemerdekaan dan bakal menyusul...aidilfitri.
Merdeka!Merdeka!Merdeka!Laungan keramat dilaungkan.Persoalannnya,adakah benar kita telah merdeka?
Mungkin dari segi pembangunan,teknologi,ekonomi kita telah merdeka.Tetapi,adakah kita telah merdeka daripada serangan pemikiran?????
Bagi saya,merdeka itu adalah bebas daripada satu kehidupan yang jahil.Kita bebas daripada didoktrin dengan pemikiran sekular,liberal,dsb....
Jika sebut sahaja mahasiswa mesti terbayang di wajah kita golongan remaja.Mahasiswa atau remaja ini merupakan aset penting dalam menyumbangkan kemerdekaan dan kemajuan sesuatu bangsa dan agama.Jiwa anak muda yang kuat dan mantap dari segi rohani amat diperlukan untuk membangunkan negara.Jika kita mahu melihat negara pada masa hadapan,maka lihatlah golangan remajanya.Jika baik remajanya,maka baiklah negara.
Jika kita kaji sejarah,berapa banyakkah sumbangan remaja dalam pembangunan ummah.Usamah b.Ziad, dilantik menjadi panglima perang dalam usia remaja.
Sultan Muhammad Al-Fateh telah menaiki takhta menggantikan ayahnya ketika usia remaja dan berjaya menakluk Kota Konstantinople pada usia yang muda.Bagindalah sebaik-baik raja yang disabdakan oleh Nabi S.A.W.

Sabda Nabi yang bermaksud."Kota Konstantinople akan dibuka oleh seorang pemimpin dimana dia adalah sebaik-baik pemimpin dan tenteranya adalah sebaik-baik tentera."

Selepas 800 tahun,barulah hadis tersebut terjawab selepas Sultan Muhammad Al-Fateh berjaya menawan Konstantinople.Saidina Ali,sahabat yang berani menegakkan kebenaran dan merupakan kanak-kanak pertama yang memeluk Islam.Beliau berani menggantikan tempat tidur Rasulullah semasa penghijrahan Rasulullah ke Madinah.Inilah jiwa remaja yang amat diperlukan..

Banyak lagi sumbangan golongan-golongan remaja dalam menegakkan Islam.Saya suka mengingatkan,Abu 'Ala Al-Maududi ada mengatakan bahawa, dia berasa bimbang jika mahasiswa hanya membawa segulung ijazah selepas keluar dari universiti.Maksudnya disini ialah hanya menghadap buku pelajaran sahaja tanpa menjalankan tugas sebagai daie.Realitinya, inilah yang berlaku dalam jiwa mahasiswa kini.Hanya mementingkan duniawi dan mengabaikan ukhrawi.

Tanamkan ketakwaan dalam diri.Saidina Ali mengatakan taqwa ada 4:
  • Terlampau takut dengan Allah
  • Beramal dengan perkara yang diturunkan
  • Redha dengan benda yang sedikit(ketetapan)
  • Bersedia menghadapi hari kematian
Bangkitlah wahai al-asybab....antum merupakan aset yang penting kepada negara.
Mahasiswa bukanlah generasi yang perlu disekat tetapi mahasiswa yang perlu menegakkan kebenaran...Bentuklah jiwa merdeka dalam diri!!!!

Monday, August 9, 2010

~Ramadhan Bulan "OPS SIKAP"~

Assalamualaikum....Kaifa imanukum?
Rasa sungguh pantas masa berlalu..Esok tibalah masa untuk melihat anak bulan bagi menentukan tarikh  umat Islam berpuasa di bulan yang penuh barakah.Sudah tidak sabar rasanya untuk menyambut 1 Ramadhan.Sempatkah kita untuk menyambutnya pada tahun in?
Persoalannya di sini, sudahkah kita bersedia untuk menyambut Ramadhan?Apakah persediaan yang perlu kita lakukan untuk menyambut Ramadhan?Jika sambutan hari raya,kita akan menyambut dengan pakaian yang baru,peralatan baru,langsir baru,dan macam-macamlah lagi yang baru.

Baru-baru ni,selesai solat di terminal bas,saya terdengar perbualan antara dua orang makcik.Salah seorang makcik mengeluh kerana Ramadhan sudah hampir tiba.Dia memikirkan tentang perbelanjaan untuk menyambut hari raya.Inilah sebenarnya salah faham yang telah menjadi budaya kita pada hari ini.Segala-galanya hendak baru.Baru tidak penting.Yang penting sebenarnya pakaian yang bersih,suci.Kesederhanaan dalam menyambut hari raya amat penting.Sepatutnya,amalan yang perlu dilakukan di bulan Ramdhan difikirkan..............

Bulan Ramadhan ini merupakan satu ujian utk menguji keikhlasan hamba-hambanya yang beriman.
Bagi orang yang berpuasa itu ada 2 kegembiraan.Yang pertama ketika berbuka puasa dan kedua ketika bertemu Allah di akhirat kelak.

Kenapa nama Ramadhan?
Ramadhan bererti terik mentari.Oleh itu,dalam bulan ini,kita memerlukan mujahadah yang lebih.
Apa peristiwa menarik yang berlaku pada bulan ramadhan?
Banyak peperangan yang membawa kemenangan yang berlaku pada bulan Ramadhan antaranya ialah
  • Perang Badar(perang pertama dalam Islam)
  • Perang Ain Jalut(Tentera mesir yang sedikit bertembung dgn tentera Monghul)
  • Pembukaan Andalus(Oleh Thariq b. Ziad)
  • Perang Bar Lev(Mesir dgn Israel pada 20 Ramadhan)
  • Perang Hittin

Ramadhan bulan memebuang tabiat lama.Bulan training dgn offer ganjaran dahsyat dari langit.

 EXTERNAL FACTORS BULAN RAMADHAN
  •  Syaitan dirantai
  • Pahala digandakan
  • Pintu syurga dibuka
INTERNAL FACTORS

  • Ibadah lebih dari 1000 bulan(atas permintaan Nabi Muhammad)
  • Barakah sahur untuk menjaga qiam

Apakah muthabaah yang perlu kita lakukan di bulan Ramadhan bagi mendidik jiwa istiqamah di bulan2 lain?

  1. Menyempurnakan solat lima waktu
  2. Menunaikan solat Dhuha
  3. Membaca Al-Quran 1 juzuk sehari
  4. Membaca Al-Ma'thurat selepas subuh n asar
  5. Menunaikan solat tarawikh n witir
  6. Menunaikan qiamullail di 2/3 malam
  7. Selawat n beristighfar
  8. Banyakkan berdoa
Semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari dulu.Istiqamahkan diri antum dalam mengabdikan diri kepada Allah sebagai tanda bersyukur...............Sekian....Wassalam
Wallahu'alam..............................

Monday, July 26, 2010

~Malu Semalu Malunya~

Assalamualaikum dan salam satu akidah.Terus kepada tajuk...Mesti antum tertnya-tanya kenapa lah malu sgt ni.
Saya rasa selepas saya cerita peristiwa ini psti  antum semua akan rasa benda yang sama seperti yang saya rasakan.
Peristiwa ini berlaku semasa saya menaiki sebuah teksi yang dipandu oleh seorang lelaki tua beragama Buddha dua hari lepas.Saya bersama seorang sahabat saya menaiki teksi tersebut untuk ke Summit.Beberapa minit selepas menaiki teksi tersebut,tiba2 uncle tu bertanya soalan kepada kami berdua.
Uncle:Pakai tutup2 muka ni agama apa?
Saya dan sahabat saya saling berpandangan dengan soalan yang xdijangka itu?uncle tu bertnya sebaik shj melihat shbt sy memakai niqab.Saya menjawab soalan uncle tadi.
Saya:Agama Islam uncle.
Uncle:Ohh..Islam.Sama ke dgn yang pakai tutup semua warna hitam tu?
Saya:ha'ah sama.
Uncle:Kenapa nak tutup muka tu?
Saya:Sebenarnya,wanita ni cantik.lelaki selalu memandang wanita ini dengan kecantikan.Jadi,Islam menggalakkan kaum wanita menutup muka bagi mengelakkan diganggu oleh golongan2 lelaki yang tidak baik ini.Pakai niqab ni adalah salah satu perkara yang dibuat oleh isteri2 nabi.
Uncle:Ohh..nak elak diganggu lah.Ni pendapat saya lah.Orang yang pakai elok2...sembahyang kuat ramai je yang mencuri,menipu...Dialah yang kuat solat dan dy jugalah yang kuat mencurinya.Org Buddha pun mcm tu.Yang kuat sembahyang tu lah yang kuat mencurinya.bagi saya yang penting hati.
Saya:Sebenarnya uncle....Dalam Islam,solat dapat mencegah benda2 yang xbaik.Org yang melakukan kejahatan walaupun dia solat kemingkinan solatnya x sempurna.
Uncle:x....yang penting hati..Apa yang saya lihatlah...menteri-menteri tu solat jugak tp.... kuat rasuah.Lebih baik saya ni kerja bawa teksi x menipu org walaupun xkuat sembahyang.
Saya agak tergamam apabila dy mengatakan menteri2.Kalau dalam fikiran kitalah majoriti menteri adalah Melayu Islam.Saya rasa cukup malu dengan kenyataannya.Nak cerita lebih2 tkot dy xfaham.
Kiranya, dy menafikan solat yang Islam anjurkan tu dapat elakkan maksiat selepas melihat contoh2 yang tidak baik yang ditunjukkan oleh orang Islam itu sendiri.Masyaallah...ini fitnah utk Islam.
Selepas lama mendiamkan diri...uncle tu bertnya saya tinggal di mana?Saya menjawab Kuantan,Pahang.
Uncle:Sebenarnya saya geram sangat dengan orang yang kutuk negeri Kelantan.Semua tu Politik semata-mata.
Saya terkesima mendengar kata2 uncle tu.Saya dan sahabat hanya mendengar kata2 uncle tu.
Uncle:Saya puji org2 di Kelantan.Sebab kes kecurian xbnyak.Mana ada dyorg nak mencuri2 ni.Aman je suasana di Kelantan.Dyorg sedap2 je kutuk Kelantan..Pergi dulu lah tgok keadaan Kelantan mcmne.Klau xpernah pergi jgn nak kutuk2.
Itulah ayat2 yang melekat di ingatan saya.Sangat kagum dengan kata2 seorng pakcik yang bukan baragama Islam.
Saya:Uncle....Klau uncle nak tahu,itulah ajaran Islam yang sebenar.Nak tengok Islam yang diamalkan betul2...itulah dy.
Uncle:Betul....saya tahu tu sebenarnya ajaran Islam yang sebenar.Tp,org melayu Islam kat cni xbleh pakai.sedikit pun.. saya xpercaya.Saya ni dah lama bawak teksi...saya thu org melayu kat cni mcmne.org melayu yang naik teksi saya..hmmm..mmg xthu nk ckp.Kat cni..yang melayu lah bohsianya.Kalau kat kelantan,bar,kedai judi mane ada.Kat cni banyak.Kat Kelantan mn ada pemerintah dy halang nak bina tokong besar2.Org bukan Islam dilayan dgn baik kat sna.
Saya:Uncle...agama Buddha pun haramkan judi kan?
Uncle:Ye lah...Buddha pun haramkan judi.mana boleh berjudi.
Saya:Yelah uncle....semua tu sebnrnya atas kebijaksanaan pemerintah dalam memerintah dengan penuh keadilan tanpa RASUAH.Kelantan lah salah satu contoh pemerintahan Islam sebenar.
Uncle thu x?kat kelantan kalau azan kebnykan tempat perniagaan akan tutup utk menunaikan solat.Sikap yg baik  mcm tulah menandakan solat mereka sempurna.
Uncle:Betul....

Beberapa minit selepas tu,kami mengakhiri perbualan sbb dah smpai ke tempat destinasi.
Ya Allah...betapa kagumnya saya dengan seorang yang bukan Islam yang boleh berfikiran begitu.Tak thulah kalau org Islam sendiri masih xdpt menilai.Kadang2 sikap sesetengh org Islam yg xbaik inilah yang menjadi fitnah kepada Islam.
Ingtlah sahabat2...kita ini membawa imej Islam.dimana2 shj org memerhatikan kita.Tunjuklah contoh yang baik kepada masyarakat terutamanya non-muslim supaya mereka tertarik dgn ajaran Islam.Jgnlah jadikan diri kita ini sbg fitnah kepada Islam.Malu dgn golongan yang bukan Islam jika kita menunjukkan contoh yg tidak baik sehingga agama kita menjadi fitnah.
Semoga post kali ini dapat menyedarkan kita sebagai umat Islam utk mencontohi sifat baginda s.a.w.Menunjukkan contoh yang baik kepada semua org.

Perkara yang dibincgkan lebih kurg seperti dalam dialog di atas.Lebih kurg mcm tul lah perbualan kami.Struktur ayat mungkin berbeza.ttp.isi nya begitulah.
Wallahu'alam....

Tuesday, July 20, 2010

~Tegar Rokok~

Assalamualaikum kepada sahabat dan sahabiah sekalian..Asif jiddan kepada sahabt yg menanti coretan di blog ini.Rasanya sudah hampir sebulan saya membiarkan blog ini 'bersawang'.Selepas sahaja masuk semester baru ni,setiap hari sibuk dengan tugas2 dan amanah sebagai seorang penuntut.
Syukran jazilan kepada sahabat yang sentiasa memberi sokongan supaya meng'update' blog ni.Hati tidak tenang selagi tidak mengupdate blog ni.

Post kali ini saya cukup tertarik nak berkongsi tentang rokok.Kenapa rokok?
Sejak akhir2 ni sbnrnya saya cukup geram dgn perokok2 ni.Mereka ini seolah-olah tidak menghormati orang awam di sekeliling.Pergi je di mana2 mesti terhidu bau rokok.Kalau pergi makan kat restoran,kalau saya terhidu bau rokok mmg emosi terus x stabil.Mood nak makan pun berkurang.Senang cerita di mna2 shj ada golongan yang tegar merokok ni.Mungkin sbb saya terlampau tidak suka dengan bau rokok ni jadi Allah datangkan ujian kepada saya dengan setiap tempat yang sy pergi mesti terhidu bau rokok.Kalau kita xsuka sesuatu benda tu mesti Allah akan uji kita dengan benda tu.Semoga Allah sentiasa menguatkan hati ini utk menghdapi mehnah.
Sebenarnya ramai lagi masih tertnya2 apakah sebenarnya hukum merokok ni????
Tp,kalau tanya perokok tegar ni mesti dyorg akan jawab makruh.

Apa pula pendapat ulama'2 ????

Syeikh Muhammad bin Sholeh bin ‘Utsaimin
Anggota Lembaga Majlis Ulama Kerajaan Saudi Arabia

“Telah dikeluarkan sebuah fatwa dengan nombor: 1407, tanggal 9/11/1396H, dari Panitia Tetap Lembaga Riset Ilmiah dan Fatwa di Riyadh, sebagai berikut: “Tidak dihalalkan memperdagangkan rokok dan segala sesuatu yang diharamkam karena dia termasuk sesuatu yang buruk dan mendatangkan bahaya pada tubuh, rohani dan harta.Haram berdasarkan ayat Al-Quran surah Al-Baqarah ayat 195 yang bermaksud,
'janganlah kamu mencampakkan diri kamu sendiri dalam kebinasaan'.
Merokok termasuk perbuatan mencampakkan diri kedalam kebinasaan.

Yusuf Al-Qardhawi
Rokok haram kerana membahayakan.Demikian disebut dalam bukUnya 'halal dan haram dalam Islam.Menurutnya,tidak boleh seseorang mEmbuat baHaya dan membalas bahayanya,sebagaimana sabda Nabi yang diriwayatkan ahmad dan Ibnu Majah.qardhawi menambahkan,selain berbahaya,rokok juga mengajak penikmatnya untuk membazir masa dan harta.

Ulama'Mesir,Syria,Saudi
Rokok haram iaitu dengan alasan membahayakan.Diantara yang mendokong dalil ini ialah Sheikh Ahmad as-Sunhawy al-Bahuty dan Sheikh Al-Malakiyah Ibrahim Al-Qaani.dari Mesir,An-Najm al-Gazy dari Syria dan ulama' Mekah Abdul Malik al-Ashami.

Betul ke rokok ada sel darah babi???
Seorang pakar dari Australia mendedahkan satu hasil kajian di Belanda beru-baru ni yang mendakwa menemui sel darah merah babi sebagai kandungan penyekat bahan kimia dalam puntung rokok.
Sudah terng lagi bersuluh,babi adalah benda yang diharamkan dalam Islam.Jgnlah mencari alsan2 yang tidak munasabah wahai perokok2 utk teruskan aktiviti itu.ia bukan shj myushkan diri,tetapi mnyushkan org di sekeliling yang setiap hari terpaksa menghidu bau rokok tu.

Susahlah nak berhenti merokok ni.....
Saya selalu bertanya kepada perokok2 ni..Susah sgt ker nak berhenti merokok ni????
Perokok2 ni akan jawab..
Korg xfaham perasaan kitorg yang dah tegar merokok ni.Susah nak berhenti.
Inilah alasan2 yang selalu diberikan oleh si perokok2 di luar sana.
Mereka hanya pandai berkata susah..tetapi usaha nak berhenti xpernah nak cuba.

Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 216,
'Boleh jadi kamu membenci sesuatu perkara itu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu perkara itu padahal ia buruk bagi kamu,Allah lebih mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.'

Andai benar kita seorang muslim dam mencintai Allah,maka tinggalknlah ia wahai hamba-hamba Allah.Berusahalah melawan nafsu itu.
Post ini bukan bertujuan utk mengkritik perokok2 tetapi sekadar peringatan kepada diri dan saudara2 seagama yang disayangi kerana Allah...Hawwil!!!!

Saturday, June 19, 2010

~Kelantan.....Serambi Mekah~


Alhamdulillah segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam.Pada post kali ni,saya ingin berbicara secara santai….Mungkin ramai tertanya-tanya kenapa post kali ini bertajuk “Kelantan….Serambi Mekah”.
Sudah lama saya tidak pulang ke negeri kelahiran saya ini.Selepas kematian mak(nama panggilan untuk nenek sebelah umi),saya dan keluarga jarang pulang ke kampung.Mungkin disebabkan rindu,jadi kali ini saya ingin bercerita tentang Kelantan.
Apa istimewanya negeri Kelantan ni?
Kenapa Kelantan digelar negeri serambi Mekah?

Soalan tersebut sering disoal oleh sahabat2 saya.Kalau nak cerita pasal keistimewaan,rasanya tak habis.Terlampau banyak keistimewaannya.Rasa diri ini sangat beruntung kerana dilahirkan di negeri yang digelar serambi Mekah ini.

Persoalannya.layakkah Kelantan digelar negeri serambi Mekah???
Layak atau tidak ia bergantung kepada kebijaksanaan dan keadilan pemimpin Kelantan dalam melaksanakan syariat Allah dan ketaatan masyarakat di Kelantan kepada pemimpinnya.

Banyak sangat cerita yang ingin saya ceritakan sepanjang pemerhatian saya terhadap negeri ini walaupun tidak pernah menetap di sini.

Apa yang saya lihat di Kelantan ini ialah,rata2 kaum wanita memakai tudung.Jarang sangat nak jumpa perempuan tidak memakai tudung.Rasa janggal kalau tengok perempuan tak pakai tudung di sana.Pernah seorang sahabat saya yang tinggal di Pahang menceritakan bagaimana dia berasa sangat malu kerana memakai jeans n t-shirt semasa  di pasar di Kelantan.(xingat dah psr ape).Dia mengatakan  majoriti perempuan di pasar tu memakai baju kurung. 

Satu hari saya mengikut umi saya ke Pasar Lama,Kota Bharu.Saya pergi ke kedai buku Jaafar Rawas yang berdekatan dengan Pasar Lama utk membeli buku-buku agama.Kitab2 pun banyak di sini spt furu’ masail,bidayatul mujtahid, dsb.Suasana di Kota Bharu ini sgt berbeza dgn ibu negeri lain.Di sini,memakai serban,tudung labuh,dan purdah sudah menjadi kebiasaan.Orang ramai tidak akan memandang mereka dgn pandangan pelik berbanding di negeri2 lain.Hmm…kalau kat lain….pakai tudung labuh pun orang dah pandang pelik inikan pulak nak pakai purdah.Macamlah buat salah….

Ummi saya pernah cerita keadaan di pasaraya Mydin di Kelantan semasa azan berkumandang di masjid berdekatan.Sebaik sahaja azan dilaungkan,semua pekerja di Mydin akan berhenti melakukan kerja.Cashier pun akan stop scan barang bagi menghormati azan.Bayangkanlah!negeri mana lagi yang dapat kita lihat suasana begini.Jangan kata  nak berhenti buat kerja…..tv kat kedai makan  time azan dilaungkan pun xreti2 nak tutup.Memalukan je…

Kalau kita lihat ditepi-tepi jalan,iklan-iklan yang ditayangkan seperti iklan syampu…wanitanya bertudung.Pimpinan Kelantan telah melancarkan kempen menutup aurat.Hal ini dapat mengurangkan kadar jenayah seperti rogol,zina dsb.

Ha!satu lagi yang ingin saya ceritakan ialah bahasa kelantan ini susah sgt nak ditiru…mmg boleh cam lah kalau org tu bukan org kelantan pure kalau nak tiru ckp Kelantan.Lagi istimewa,orang cina dan india di negeri Kelantan mmg petah bercakap Melayu.Mereka fasih berbahasa Kelantan.Kadang2 xsgka pun mereka Chinese.Dari segi pakaian pun mereka ikut cara Melayu.Perkara ini boleh mengekalkan semangat perpaduan.

Ada lagi satu yang saya nak kongsi.Ingat x dulu…..Penyanyi Mawi pernah datang ke Kelantan buat konsert.Masa tu Tuan Guru NIk Aziz pun ada.Yang bagusnya ialah,penonton perempuan dan lelaki diasingkan.Tindakan Tuan Guru NIk Aziz membenarkan Mawi buat konsert ini ialah mahu menunjukkan kepada masyarakat bahawa berhibur tidak salah selagi kita menjaga batas2 yang ditetapkan Islam.Mengasingkan penonton lelaki dan wanita ini satu perkara yang wajib dilakukan.Kalau tengok konsert dalam tv,ikhtilat yang haram berlaku.Percampuran lelaki dan perempuan berleluasa.Perkara ini boleh menyumbang kepada gejala penzinaan dan maksiat.

Sebenarnya,perkongsian saya ini adalah semata2 ingin memberikan ilmu kepada sahabat2.Bukan tiada langsung jenayah di Kelantan.Jenayah tetap ada tetapi usaha2 untuk mengurangkan jenayah banyak dilakukan mengikut Al-Quran Dan As-Sunnah.Bagi sahabat2 yang tidak pernah berkunjung ke Kelantan….antum amat dialu-alukan untuk ke sana bagi melihat sendiri biah solehah yang ditunjukkan di negeri Kelantan.Sesungguhnya,untuk mengekalkan keamanan dan keharmonian,ajaran Islam dan hukum2 yang Allah telah tetapkan wajib dilaksanakan.Tidak perlu dibahaskan hukum2 yang telah Allah tetapkan.
WALLAHU ‘ALAM………

Saturday, June 12, 2010

~Palestin Oh Palestin~


Syukur alhamdulillah kerana masih diberi peluang oleh Allah untuk bernafas di muka bumi Allah ini.Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.
Sudah lama rasanya saya tidak meng ‘update’ blog ini.Mungkin disebabkan cuti,maka otak pun ‘bercuti’.(alasan semata2)…

Baru-baru ini dunia dikejutkan dengan kekejaman Israel dimana tentera Israel telah menghalang dan menawan kapal Mavi Marmara yang membawa bantuan kemanusiaan kepada rakyat Palestin.Isu kekejaman kaum Yahudi ini sudah lama diperkatakan.Semenjak kedatangan Islam yang dibawa oleh Rasulullah,mereka begitu memusuhi Islam.Mereka ingin menghapuskan Islam di muka bumi ini bagi memastikan agama mereka yang terbaik.
Tetapi Allah telah berfirman di dalam kitab suci Al-Quran yang bermaksud, 
‘Sesungguhnya agama di sisi Allah adalah Islam’.
Sebenarnya,masih ramai dalam kalangan umat Islam sendiri tidak mengetahui apa yang terjadi di Palestin.
‘Apa yang terjadi di Palestin?’
‘Kenapa Israel nak serang Palestin?’
Ini adalah soalan yang ditimbulkan oleh umat Islam.Dari sini,kita dapat lihat masih ada umat Islam yang tidak mengetahui apa yang terjadi di Palestin dan kekejaman Israel?

Belum lagi ditanya apakah itu Al-Quds?Cerita pasal Al-Quds ni,mengingatkan saya sewaktu kali pertama menyampaikan tazkirah di hadapan pelajar2 sekolah menengah dulu bagi mengisi waktu antara Maghrib dan ‘Isyak.Tajuk yang saya sampaikan ialah Al-Quds.Sebelum memulakan tazkirah saya menyoal seorang junior lelaki tentang apa itu Al-Quds.Dia menjawab hujan sebab kebetulan masa tu waktu hujan.Takpelah mungkin Al-Quds ramai tak tahu tetapi apabila disebut Masjid Al-Aqsa ramai akan tahu.
Berbalik pada perbincangan tentang Palestin ini….
Agama apakah yang merebut Palestin?
1)      Islam
2)      Yahudi
3)      Kristian
Kenapa Palestin ini penting pada umat Islam?
1) Terdapat Masjid Al-Aqsa
Apa pentingnya Masjid Al-Aqsa?
1) Kiblat pertama umat Islam sebelum Masjid Al-Haram
2) Bumi Anbiya’
3) Masjid kedua dibina selepas 40 tahun pembinaan Baitullah Al-Haram
4) Tempat ke-3 paling suci bagi umat Islam
5) Rasulullah menjadi Imam bagi para nabi serta rasul.Ini simbol Rasulullah pemimpin mereka.

Apa yang berlaku di Palestin ?
Sedarlah! Palestin kini dikepung oleh tentera Israel.Rejim Zionis telah menawan Palestin pada tahun 1948.Kepungan ini telah berlaku sejak 60 tahun lebih yang lalu.
Pelbagai kekejaman yang dilakukan oleh Israel ini.Mereka telah membunuh umat Islam dan melakukan kemusnahan demi kemusnahan dengan tujuan menghapuskan bangsa dan tamadun Palestin di muka bumi ini.Mereka ingin menguasai Palestin kerana denagn menguasai Palestin seolah-olah menguasai dunia.

Bagaimana pula dengan perjuangan Hamas di Palestin?

Hamas telah diasaskan oleh Sheikh Ahmad Yassin yang telah berjuang membela nasib rakyat Palestin sejak sebelum wujudnya gerakan Intifada pada 1987.Hamas memperoleh 2/3 kerusi parlimen.Mereka turuta menjemput Fatah untuk membuat kerajaan campuran,namun ditolak.Ini membuktikan kepimpinan Hamas mementingkan perpaduan walaupun mereka layak membentuk kerajaan sendiri.Sebaik membentuk kerajaan,30 orang lebih ahli parlimen dan pegawai Hamas telah ditangkap dan dipenjarakan.Hamas diminta mempersetujui syarat yang tidak masuk akal.Pertama,Hamas diminta mengiktiraf negara Israel,kedua mematuhi perjanjian sebelum ini,dan ketiga adalah meletakkan senjata.Ini adalah tipu muslihat Yahudi laknatullah.Mereka juga berjaya menghasut Fatah untuk memusuhi Hamas.Lebih kuramg 2000 orang tentera Hamas menjaga di sempadan Gaza.Dan kesemuanya menghafal 30 juzuk Al-Quran.Subhanallah….

Biarpun Yahudi dianggap manusia paling bijak di dunia ini tetapi kerana tiada iman di hati,maka hilanglah harga diri mereka.Sebagai saudara seislam,marilah kita sama-sama kita menghulurkan bantuan dan sokongan kepada perjuangan Palestin.Jika tiada kemampuan dari segi harta,memadailah dengan mendoakan kemenangan pada umat Islam dan menghancurkan Yahudi laknatullah.Ayuh! sahabat dan sahabiah sekalian,marilah kita sama2 memboikot barangan keluaran Yahudi yang menyumbang kepada kehancuran umat Islam..Sokonglah barangan buatan umat Islam….
Sesungguhnya,umat Islam di Palestin adalah umat Islam yang terpilih untuk mati syahid dan berjuang untuk agama.Mereka diperangi kerana dengan hanya mereka mengucapkan kalimah syahadah.TAKBIR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sebenarnya banyak lagi maklumat tentang Palestin yang ingin dikongsi.Tetapi,buat masa ini,inilah sahaja yang dapat dikongsi berkaitan dengan Palestin.Kalau tulis banyak,takut tidak sempat dibaca.Insyaallah…. kalau diizinkan Allah,saya akan sambung lagi tentang Isu Palestin.
WALLAHU’ALAM……………..

Saturday, May 29, 2010

~PERHATIAN~:Millatfacebook.com dan umma-united.com

Assalamualaikum sahabat dan sahabiah sekalian.....
Syukur kepada Allah kerana akhirnya lahirnya laman web sosial,millatfacebook yang mungkin setanding facebook yang dipelopori oleh orang Islam Pakistan untuk menyaingi facebook.Ini adalah usaha untuk memboikot facebook yang telah melancarkan 'everyday is draw Muhammad' yang menyiarkan karikatur Nabi Muhammad.Laman untuk muslim termasuk orang lain yang baik daripada agama lain turut dialu-alukan.Dikenali dengan singkatan MFB.
Perkataan millat adalah bahasa urdu yang bermaksud negara.Laman ini telah mempunyai 4,300 orang ahli selepas 3 hari pelancaran.
umma-united.com adalah laman web sosial yang diasaskan oleh umat Islam juga.
Marilah kita sama-sama join kedua-dua laman ini bagi menyokong usaha bagi menyatukan umat Islam di seluruh dunia.
Sama-sama menyokong usaha umat Islam.....Semoga Islam dijulang tinggi.

"TAKBIR".......Allahuakbar

Sunday, May 23, 2010

~Halal ke Haram???ke HALAM........................~

Assalamualaikum.....Kaifa imanukum fi ha zal yaum?
Baru-baru ini kita dikejutkan dengan berita pemberian lesen judi oleh kerajaan kepada syarikat Berjaya Group untuk perlawanan bola sepak World Cup 2010.Semasa mengetahui berita ini,hati berasa cukup sedih.Boleh pulak menghalalkan perkara yang jelas-jelas haram dan dinyatakan pengharamannya di dalam Al-Quran.Bagi orang yang berilmu,dia akan merasakan perkara ini sama sekali tidak relevan dilaksanakanBukan Islam sahja yang melarang amalan perjudian.malah ia menjadi larangan seluruh agama kerana implikasinya amat buruk.

Seperti yang kita sedia maklum,permainan dibolehkan di dalam Islam,tetapi Islam mengharamkan permainan yang dicampuri perjudian.
 Nabi S.A.W bersabda:
Barangsiapa berkata kepada rakannya mari bermain judi, maka hendaklah ia bersedekah." (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Alasan pihak yang memberi lesen ini ialah,ingin mengawal dan mengetahui jumlah pertaruhan sama sekali ditolak dalam Islam.Alasannya,jika tidak diberi lesen perjudian tetap berlaku dan mereka akan melakukan jenayah terancang,pemimjam wang tanpa lesen dan sebagainya.
Adakah dengan memberi lesen ini dapat menghalalkan judi yang sedia haram????Niat tidak menghalalkan cara.Janganlah beralasan dengan alsan seperti orang tidak cerdik.
Wahai saudara seagama,sedarlah!!!!Setiap larangan Allah itu ada kebaikan dan hikmahnya.Adakah kita merasakan kita lebih cerdik daripada Allah sehinggakan ingin mengubah sesuatu yang ditetapkan Allah.Setiap perkara yang terkandung di dalam Al-Quran sesuai sepanjang zaman.
Firman Allah di dalam surah Al-Baqarah ayat 219 yang bermaksud,

Ertinya : Mereka bertanya kepadamu tentang arak dan judi. Katakanlah: ""Pada keduanya itu terdapat dosa besar dan beberapa manfaat kecil bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya" ( Al-baqarah : 219)


 Firman Allah di dalam surah Al-Maidah ,
 Ertinya ; Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) arak, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan Syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan. ( Al-Maidah : 90)

Antara kesan buruk daripada aktiviti perjudian


  • Berlaku permusuhan antara pemain-pemain sendiri.Bukankah Islam mengajar supaya bersatu dan berdamai dalam perkara kebaikan????
  • Mengancam institusi kekeluargaan.Biasanya apa yang kita dengar,penceraian dan kes dera anak disebabkan ibu atau ayahnya terlibat dengan judi.Tidak akan bahagia sesebuah keluarga yang mengguna hasil wang judi.
  • Lupa terhadap kewajipan yang ditetapkan Allah seperti solat dek kerana leka bermain judi.
  • Berani menjual agama,diri,keluarga dan tanah air demi permainan judi.
 Banyak lagi implikasi buruk daripada perjudian.Tidak cukup ruang kalu hendak disenaraikan semuanya.Betapa banyaknya kesan yang tidak baik.


Ayat Al-Quran di atas jelas mengharamkan judi.Judi adalah kawan arak.Allah yang menciptakan kita,so Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.Allah Maha Mengetahui segala-galanya.Tiada yang boleh disorokkan dari Allah.

*Pesanan kepada yang berkenaaan:
Bertanyalah dahulu kepada yang arif tentang hukum-hukum agama sebelum membuat sesuatu keputusan.Janganlah memalukan diri sendiri dengan mengemukakan alasan-alasan yang tidak munasabah langsung untuk menghalalkan yang haram.Sesungguhnya agama tidak boleh dipisahkan dalam kehidupan.

Marilah kita sama-sama berdoa kepada Allah agar insan-insan yang memberikan lesen judi ini diberikan hidayah oleh Allah dan kembali bertaubat.
sekian...Wallahu'alam...


KATAKAN YA PADA BOLA...KATAKAN TIDAK PADA JUDI..................