BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

ahlan wasahlan

Saturday, June 19, 2010

~Kelantan.....Serambi Mekah~


Alhamdulillah segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam.Pada post kali ni,saya ingin berbicara secara santai….Mungkin ramai tertanya-tanya kenapa post kali ini bertajuk “Kelantan….Serambi Mekah”.
Sudah lama saya tidak pulang ke negeri kelahiran saya ini.Selepas kematian mak(nama panggilan untuk nenek sebelah umi),saya dan keluarga jarang pulang ke kampung.Mungkin disebabkan rindu,jadi kali ini saya ingin bercerita tentang Kelantan.
Apa istimewanya negeri Kelantan ni?
Kenapa Kelantan digelar negeri serambi Mekah?

Soalan tersebut sering disoal oleh sahabat2 saya.Kalau nak cerita pasal keistimewaan,rasanya tak habis.Terlampau banyak keistimewaannya.Rasa diri ini sangat beruntung kerana dilahirkan di negeri yang digelar serambi Mekah ini.

Persoalannya.layakkah Kelantan digelar negeri serambi Mekah???
Layak atau tidak ia bergantung kepada kebijaksanaan dan keadilan pemimpin Kelantan dalam melaksanakan syariat Allah dan ketaatan masyarakat di Kelantan kepada pemimpinnya.

Banyak sangat cerita yang ingin saya ceritakan sepanjang pemerhatian saya terhadap negeri ini walaupun tidak pernah menetap di sini.

Apa yang saya lihat di Kelantan ini ialah,rata2 kaum wanita memakai tudung.Jarang sangat nak jumpa perempuan tidak memakai tudung.Rasa janggal kalau tengok perempuan tak pakai tudung di sana.Pernah seorang sahabat saya yang tinggal di Pahang menceritakan bagaimana dia berasa sangat malu kerana memakai jeans n t-shirt semasa  di pasar di Kelantan.(xingat dah psr ape).Dia mengatakan  majoriti perempuan di pasar tu memakai baju kurung. 

Satu hari saya mengikut umi saya ke Pasar Lama,Kota Bharu.Saya pergi ke kedai buku Jaafar Rawas yang berdekatan dengan Pasar Lama utk membeli buku-buku agama.Kitab2 pun banyak di sini spt furu’ masail,bidayatul mujtahid, dsb.Suasana di Kota Bharu ini sgt berbeza dgn ibu negeri lain.Di sini,memakai serban,tudung labuh,dan purdah sudah menjadi kebiasaan.Orang ramai tidak akan memandang mereka dgn pandangan pelik berbanding di negeri2 lain.Hmm…kalau kat lain….pakai tudung labuh pun orang dah pandang pelik inikan pulak nak pakai purdah.Macamlah buat salah….

Ummi saya pernah cerita keadaan di pasaraya Mydin di Kelantan semasa azan berkumandang di masjid berdekatan.Sebaik sahaja azan dilaungkan,semua pekerja di Mydin akan berhenti melakukan kerja.Cashier pun akan stop scan barang bagi menghormati azan.Bayangkanlah!negeri mana lagi yang dapat kita lihat suasana begini.Jangan kata  nak berhenti buat kerja…..tv kat kedai makan  time azan dilaungkan pun xreti2 nak tutup.Memalukan je…

Kalau kita lihat ditepi-tepi jalan,iklan-iklan yang ditayangkan seperti iklan syampu…wanitanya bertudung.Pimpinan Kelantan telah melancarkan kempen menutup aurat.Hal ini dapat mengurangkan kadar jenayah seperti rogol,zina dsb.

Ha!satu lagi yang ingin saya ceritakan ialah bahasa kelantan ini susah sgt nak ditiru…mmg boleh cam lah kalau org tu bukan org kelantan pure kalau nak tiru ckp Kelantan.Lagi istimewa,orang cina dan india di negeri Kelantan mmg petah bercakap Melayu.Mereka fasih berbahasa Kelantan.Kadang2 xsgka pun mereka Chinese.Dari segi pakaian pun mereka ikut cara Melayu.Perkara ini boleh mengekalkan semangat perpaduan.

Ada lagi satu yang saya nak kongsi.Ingat x dulu…..Penyanyi Mawi pernah datang ke Kelantan buat konsert.Masa tu Tuan Guru NIk Aziz pun ada.Yang bagusnya ialah,penonton perempuan dan lelaki diasingkan.Tindakan Tuan Guru NIk Aziz membenarkan Mawi buat konsert ini ialah mahu menunjukkan kepada masyarakat bahawa berhibur tidak salah selagi kita menjaga batas2 yang ditetapkan Islam.Mengasingkan penonton lelaki dan wanita ini satu perkara yang wajib dilakukan.Kalau tengok konsert dalam tv,ikhtilat yang haram berlaku.Percampuran lelaki dan perempuan berleluasa.Perkara ini boleh menyumbang kepada gejala penzinaan dan maksiat.

Sebenarnya,perkongsian saya ini adalah semata2 ingin memberikan ilmu kepada sahabat2.Bukan tiada langsung jenayah di Kelantan.Jenayah tetap ada tetapi usaha2 untuk mengurangkan jenayah banyak dilakukan mengikut Al-Quran Dan As-Sunnah.Bagi sahabat2 yang tidak pernah berkunjung ke Kelantan….antum amat dialu-alukan untuk ke sana bagi melihat sendiri biah solehah yang ditunjukkan di negeri Kelantan.Sesungguhnya,untuk mengekalkan keamanan dan keharmonian,ajaran Islam dan hukum2 yang Allah telah tetapkan wajib dilaksanakan.Tidak perlu dibahaskan hukum2 yang telah Allah tetapkan.
WALLAHU ‘ALAM………

Saturday, June 12, 2010

~Palestin Oh Palestin~


Syukur alhamdulillah kerana masih diberi peluang oleh Allah untuk bernafas di muka bumi Allah ini.Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.
Sudah lama rasanya saya tidak meng ‘update’ blog ini.Mungkin disebabkan cuti,maka otak pun ‘bercuti’.(alasan semata2)…

Baru-baru ini dunia dikejutkan dengan kekejaman Israel dimana tentera Israel telah menghalang dan menawan kapal Mavi Marmara yang membawa bantuan kemanusiaan kepada rakyat Palestin.Isu kekejaman kaum Yahudi ini sudah lama diperkatakan.Semenjak kedatangan Islam yang dibawa oleh Rasulullah,mereka begitu memusuhi Islam.Mereka ingin menghapuskan Islam di muka bumi ini bagi memastikan agama mereka yang terbaik.
Tetapi Allah telah berfirman di dalam kitab suci Al-Quran yang bermaksud, 
‘Sesungguhnya agama di sisi Allah adalah Islam’.
Sebenarnya,masih ramai dalam kalangan umat Islam sendiri tidak mengetahui apa yang terjadi di Palestin.
‘Apa yang terjadi di Palestin?’
‘Kenapa Israel nak serang Palestin?’
Ini adalah soalan yang ditimbulkan oleh umat Islam.Dari sini,kita dapat lihat masih ada umat Islam yang tidak mengetahui apa yang terjadi di Palestin dan kekejaman Israel?

Belum lagi ditanya apakah itu Al-Quds?Cerita pasal Al-Quds ni,mengingatkan saya sewaktu kali pertama menyampaikan tazkirah di hadapan pelajar2 sekolah menengah dulu bagi mengisi waktu antara Maghrib dan ‘Isyak.Tajuk yang saya sampaikan ialah Al-Quds.Sebelum memulakan tazkirah saya menyoal seorang junior lelaki tentang apa itu Al-Quds.Dia menjawab hujan sebab kebetulan masa tu waktu hujan.Takpelah mungkin Al-Quds ramai tak tahu tetapi apabila disebut Masjid Al-Aqsa ramai akan tahu.
Berbalik pada perbincangan tentang Palestin ini….
Agama apakah yang merebut Palestin?
1)      Islam
2)      Yahudi
3)      Kristian
Kenapa Palestin ini penting pada umat Islam?
1) Terdapat Masjid Al-Aqsa
Apa pentingnya Masjid Al-Aqsa?
1) Kiblat pertama umat Islam sebelum Masjid Al-Haram
2) Bumi Anbiya’
3) Masjid kedua dibina selepas 40 tahun pembinaan Baitullah Al-Haram
4) Tempat ke-3 paling suci bagi umat Islam
5) Rasulullah menjadi Imam bagi para nabi serta rasul.Ini simbol Rasulullah pemimpin mereka.

Apa yang berlaku di Palestin ?
Sedarlah! Palestin kini dikepung oleh tentera Israel.Rejim Zionis telah menawan Palestin pada tahun 1948.Kepungan ini telah berlaku sejak 60 tahun lebih yang lalu.
Pelbagai kekejaman yang dilakukan oleh Israel ini.Mereka telah membunuh umat Islam dan melakukan kemusnahan demi kemusnahan dengan tujuan menghapuskan bangsa dan tamadun Palestin di muka bumi ini.Mereka ingin menguasai Palestin kerana denagn menguasai Palestin seolah-olah menguasai dunia.

Bagaimana pula dengan perjuangan Hamas di Palestin?

Hamas telah diasaskan oleh Sheikh Ahmad Yassin yang telah berjuang membela nasib rakyat Palestin sejak sebelum wujudnya gerakan Intifada pada 1987.Hamas memperoleh 2/3 kerusi parlimen.Mereka turuta menjemput Fatah untuk membuat kerajaan campuran,namun ditolak.Ini membuktikan kepimpinan Hamas mementingkan perpaduan walaupun mereka layak membentuk kerajaan sendiri.Sebaik membentuk kerajaan,30 orang lebih ahli parlimen dan pegawai Hamas telah ditangkap dan dipenjarakan.Hamas diminta mempersetujui syarat yang tidak masuk akal.Pertama,Hamas diminta mengiktiraf negara Israel,kedua mematuhi perjanjian sebelum ini,dan ketiga adalah meletakkan senjata.Ini adalah tipu muslihat Yahudi laknatullah.Mereka juga berjaya menghasut Fatah untuk memusuhi Hamas.Lebih kuramg 2000 orang tentera Hamas menjaga di sempadan Gaza.Dan kesemuanya menghafal 30 juzuk Al-Quran.Subhanallah….

Biarpun Yahudi dianggap manusia paling bijak di dunia ini tetapi kerana tiada iman di hati,maka hilanglah harga diri mereka.Sebagai saudara seislam,marilah kita sama-sama kita menghulurkan bantuan dan sokongan kepada perjuangan Palestin.Jika tiada kemampuan dari segi harta,memadailah dengan mendoakan kemenangan pada umat Islam dan menghancurkan Yahudi laknatullah.Ayuh! sahabat dan sahabiah sekalian,marilah kita sama2 memboikot barangan keluaran Yahudi yang menyumbang kepada kehancuran umat Islam..Sokonglah barangan buatan umat Islam….
Sesungguhnya,umat Islam di Palestin adalah umat Islam yang terpilih untuk mati syahid dan berjuang untuk agama.Mereka diperangi kerana dengan hanya mereka mengucapkan kalimah syahadah.TAKBIR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sebenarnya banyak lagi maklumat tentang Palestin yang ingin dikongsi.Tetapi,buat masa ini,inilah sahaja yang dapat dikongsi berkaitan dengan Palestin.Kalau tulis banyak,takut tidak sempat dibaca.Insyaallah…. kalau diizinkan Allah,saya akan sambung lagi tentang Isu Palestin.
WALLAHU’ALAM……………..