BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

ahlan wasahlan

Thursday, April 22, 2010

Bagaimana kita????

Assalamualaikum... Hanpir dua minggu saya tidak mengupdate blog ini kerana banyak tugasan yang perlu dibereskan.Alhamdulillah,amali bahasa Arab telah selamat dijalankan.Sekarang sedang menunggu amali hafazan sesi kedua.Syukur Alhamdulillah..segalanya berjalan dengan lancar dengan izinNya.

Ikhtilat?????
Sesungguhnya menjadi kewajipan bagi seseorang muslimin-muslimat yang beriman kepada Allah dan Rasul itu menjauhi ikhtilat yang haram antara lelaki dan perempuan. Hendaklah seorang wanita itu apabila telah cukup ilmu dan fahamnya dan terlibatnya di dalam dakwah untuk memastikan dirinya jauh dari ikhtilat (percampuran lelaki-perempuan) yang bukan mahramnya.
Perlanggaran batas-batas pergaulan muslimin-muslimat masih terjadi dan hal ini mungkin disebabkan kerana :
1. Belum mengetahui batas-batas pergaulan.
2. Sudah mengetahui, namun belum memahami.
3. Sudah mengetahui namun tidak mahu mengamalkan.
4. Sudah mengetahui dan memahami, namun tergelincir kerana lalai.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Pelanggaran batas-batas pergaulan Ikhwah dan Akhawat masa kini...
1. Tidak Menundukkan Pandangan ( Gadhul Bashar )
Bukankah ada pepatah yang mengatakan, ” Dari mana datangnya cinta ? Dari mata turun ke hati”.

2. Couple
Duduk berdua di taman-taman, tepi-tepi malah ada yang lebih licik dengan menggunakan platform rasmi yang bernama ‘meeting’ ditempat2 yang mencurigakan.

3. “Chop awal2″ Untuk berkahwin
Fenomena begini sering berlaku,chop awal2 untuk berkahwin terutamanya golongan yang masih belajar.Ikhwah takut akhawat dikebas orang.Dengan kata mudah ‘kalau rasa diri sudah berpunya dan serius dalam hubungan, eloklah dipercepatkan urusan akad antara keduanya takut-takut terjerumus kekancah maksiat. Justeru, mana mungkin hubungan suci suami isteri akan terbina kekal di atas timbunan sampah kemaksiatan. ‘

4.Telefon Tidak ‘Urgent’
Menelefon dan berborak tidak tentu arah yang tidak ada nilainya sama ada soal pengajian mahupun atau soal tugas berpersatuan.Ada yang menggunakan kemudahan ini dengan sesi luahan hati,bertanya khabar dan perkara yang tidak syar'i.

5.Berbicara Mendayu-Dayu
Bercakap sambil tertawa kecil dan terdengar sedikit manja.Bukankah Allah berfirman dalam surah Al-Ahzab ayat 32
'Wahai isteri-isteri nabi!kamu tidak seperti perempuan2 lain jika kamu bertakwa..Maka jgnlah kamu tunduk(melemah lembutkan suara)dalam berbicara sehingga bangkit nafsu orang yang ada penyakit dalam hatinya dan ucapkanlah perkataan yg baik'.
Walaupun ayat ini menyebut isteri-isteri nabi,ia wajiblah dipraktikkan dalam kehidupan seorang muslimah yang lain.Takkan nak tunggu Allah sebut nama kita dalam Al-Quran dulu baru kita nak ikut.'Wahai si fulanah bt Fulan......
Layakkah kita untuk disebut nama dalam Al-Quran...Fikir-fikirkan
Ikhtilat antara ikhwah dan akhawat, bagaimana dengan kita? Adakah kita terlibat sama?.


Ingatlah wahai sahabat dan sahabiah....

Syaitan akan menggunakan pelbagai cara untuk menipu kita!Syaitan akan cuba membuatkan kita rasa perkara yang haram itu halal.
Sesungguhnya telah tercatat nama pasangan kita di luh mahfuz..Insyaallah sahabat-dan sahabiah,masanya akan tiba.Isbir!
Untuk memperoleh pasangan yang soleh adalah bermula dari kita.Jgn mengharapkan pasangan kita yang berubah..ttpi,kitalah yang perlu mengubah diri kita ke arah kebaikan.
Wallahu'alam

2 comments:

siti razanah said...

perkongsian yang menarik..rata2 masyarakt hari ni khususnya remaja makin mengabaikn soal ikhtilat ni..bagi yang masih prihatin plak akan dicop "kerek"..hmm..sama2 lah kita mujahadah..

zikran said...

salam kak aiyah.
macamane kes kalau dalam fb or chat?
tertanya2 saya.