BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

ahlan wasahlan

Sunday, June 10, 2012

~Rasulullah..Indahnya Sunnahmu~


Alhamdulillah summal hamdulillah.Syukur atas nikmat yang Allah berikan sehingga ke hari ini.Akhirnya,dapat juga saya menulis di blog ni.Dah lama rasanye tidak menjenguk di sini.Macam2 isu dah berlaku di Malaysia kini.huh…Lagi satu,jangan lupa dekat sebulan lebih lagi Ramadhan akan tiba..Tidak sbr menantikan saat itu.Iftor bersama keluarga dan iftor di Masjid At-Tarbiyyah bersama shbt2.
Ok lah,nnti nak bulan Ramadhan,kita cerita panjang tentang indahnya bulan Ramadhan.Beralih kepada tajuk..Rasulullah indahnya sunnahmu..(macam lirik lagu je).Pernah satu ketika kami peserta program disoal oleh ustaz. ‘Apa yang antum faham tentang sunat dan makruh?’Ada seorang peserta menjawab. ‘sunat klu kita buat dpt pahala dan kalau tinggalkan tak dapat apa2.Makruh klu kita tinggal dapat pahala dan kalau buat tak dapat apa2’.Beginilah juga ayat yang akan saya jawab jika diminta menjawabnya.Ustaz cakap tu jawapan orang biasa.Memang ni lah yang selalu kita dengar dari kecil dlu kan?
‘Sunat ni adalah pkr yang Nabi buat.Nabi suka dan Allah sayang klu kita buat pkr sunat ni.Makruh benda yang Nabi xbuat dan xsuka.Allah pun xsuka.Tu asbbnya kita kne tinggal apa yang Allah dan Nabi xsuke.’
Kalau kita teliti ttg sunnah Nabi ni,sgt2 sweet.Saya nak kongsi sunnah Nabi ketika bermusafir.Kita semua pasti akan bermusafir lagi2 tgh belajar skrg.

1) Niat musafir mestilah niat yang baik.Bukan utk maksiat ye.Kalau bermusafir nak gi tgok K-POP agak2nya tujuan baik x???Agak2 dapat x rukhsoh solat utk tujuan xbaik ni?
2) Baca doa yang muktabar ketika musafir.(Doa biasa kita baca dan belajar time kecik2 dlu)


3) Minta orang-orang yang bermusafir mendoakan.Ada kisah Nabi minta Saidina Umar yang hendak bermusafir agar mendoakannya.Doa orang musafir ni insyaAllah makbul..
4) Dalam perjalanan sunnah dengar lagu.(lagu yang menambahkan iman lah ea)
5) Kalau naik tempat tinggi sunat bertakbir dan turun tempat yang rendah sebut subhanallah.
6) Seolok2nya kalau nak bermusafir,musafir berkumpulan.Kalau ada lebih dari tiga disunatkan syura melantik ketua antara yang bermusafir itu.
7) Musafir pada waktu malam amat digalakkan kerana musafir waktu malam ni perjalanan akan menjadi singkat.
8) Sunat musafir hari Khamis.Hari Jumaat tidak digalakkan.Kalau hari jumaat takot terlepas solat jumaat.
9) Sampai sahaja dari destinasi ke rumah,belilah hadiah walaupun benda yang kecil utk ahli keluarga atau sahabat2.Ia akan menggembirakan hati dan boleh mengeratkan silaturrahim.Ramai yang biasa beli hadiah tetapi ramai yang tidak tahu inilah sunnah Nabi s.a.w..Hebat kalau kita mengetahui sunnah ini dan mengamalkannya.
8) Lupa pulak satu lagi,Nabi solat sunat 2 rakaat sebelum bermusafir.Jom sama2 kita solat sunat b4 musafir ye..

#Selamat beramal dengan sunnah ini shbt2.semoga musafir kita mendpt redha Allah.

p/s:Musim Euro ni jgn lupa dengan  Isra’ Mikraj.(27 Rejab).Tgok Euro xpe,b4 tu qiamullail dlu..^-^.

0 comments: